Samarbeten

Team statistik för jämlikhet

CHRISTINA AHLZÉN, MEDIDA · CHARLOTTE OVESSON, INCLUSIVE INSIGHTS

Statistik behövs för att synliggöra diskriminering och ojämlikhet. Team statistik för jämlikhet hjälper dig att hitta rätt siffror för ditt syfte och att använda dem på ett sätt som synliggör och på sikt minskar ojämlikheterna i din verksamhet.

Läs mer

Institutet för demokratiutveckling

Institutet för demokratiutveckling är ett oberoende och tvärvetenskapligt forskningsinstitut som grundades 2024. Vi forskar om demokrati i bred bemärkelse och intresserar oss för ämnen som exempelvis civilsamhället, mobilisering, folkbildning och sociala rörelser.

Vi samverkar gärna med er för att tillsammans hitta lösningar på både nutida och framtida samhällsutmaningar. Genom att arbeta sida vid sida med er kan vi bidra till att stärka er verksamhet samtidigt som vi utvecklar och publicerar forskning som fördjupar förståelsen för de frågor ni arbetar med. Vi arbetar bland annat med följeforskning, aktionsforskning och utvärderingar.

Läs mer

Demokratitalare

Charlotte Ovesson är Demokratitalare i studieförbundens satsning ViMåstePrata. Det initierades av Hédi Fried 2017 med syftet att stärka och utveckla folkbildningens demokratiarbete. Vi kan aldrig ta demokratin för given, vi måste ständigt arbeta för den. En viktig del av ViMåstePrata är Demokratitalarna, som delar med oss av våra kunskaper om demokrati och hur vi kan stå upp för den.

Statistik är en demokratifråga. Vad vi mäter, vad vi (o)synliggör och hur vi kategoriserar hänger ihop med makt och inflytande. Charlotte pratar om vad statistik har med demokrati att göra och hur aktivister kan använda statistik. Hon pratar också om AI och demokrati.

Att Charlotte är Demokratitalare betyder att studieförbund och folkhögskolor kan söka stöd för att boka henne.

Läs mer och boka

Stereotyper och statistik

Stereotyper och statistik är en kurs om vad stereotyper är, hur de påverkar oss och vilka konsekvenser det får för hur vi arbetar med och tolkar statistik. Kursledare är Emil Åkerö och Charlotte Ovesson från Inclusive Insights.

Statistik kan användas för att förstärka en stereotyp, antingen på grund av okunskap eller att någon medvetet vilseleder. När du arbetar med och tolkar statistik behöver du därför förhålla dig till stereotyper. För att kunna göra det behöver du kunskaper om hur statistik fungerar: vad är det statistik är och gör, egentligen?

Kursen finns på en digital kursplattform och beräknad tidsåtgång är cirka två timmar.

Läs mer och anmäl dig till kursen